Polecane firmy: Klub Biznesu Biznes.Space

histioria kilku kości

fotograficzna opowieść o kościach i kobietach..

 

 

ciepłe bułeczki.

 

 

Coworkingowa przestrzeń w mieście
Klub Biznesu Biznes.Space

 

 

ku przestrodze .. a także o tym, że chude jest piękne.

Dodanych komentarzy: 6

Rozumiem, że jest to zaproszenie do inerpretacyjnej zabawy;)  Mój prowokujący tytuł dla Fot. 1:

"Dama czy Łasiczka?"

Zarówno Ty, jaki Baczyński ( wiersz poniżej) nawiązujecie do portretu Leonardo da Vinci "Dama z łasiczką" [link]

Biała magia

[Krzysztof Kamil Baczynski]

Stojąc przed lustrem ciszy
Barbara z rękami u włosów
nalewa w szklane ciało
srebrne kropelki głosu.

I wtedy jak dzban - światłem
zapełnia się i szkląca
przejmuje w siebie gwiazdy
i biały pył miesiąca.

Przez ciała drżący pryzmat
w muzyce białych iskier
łasice się prześlizną
jak snu puszyste listki.

Oszronią się w nim niedźwiedzie,
jasne od gwiazd polarnych,
i myszy się strumień przewiedzie
płynąc lawiną gwarną.

Aż napełniona mlecznie,
w sen się powoli zapadnie,
a czas melodyjnie osiądzie
kaskadą blasku na dnie.

Więc ma Barbara srebrne
ciało. W nim pręży się miękko
biała łasica milczenia
pod niewidzialną ręką.

                        4 I 1942

Perły, owal twarzy, uczesanie - to oczywiste zwiazki z renesansem. Dochodzi do tego zmysłowość i ciepło łasicy - ale to u Ciebie i  w wierszu Baczyńskiego. No, ale czy na pewno Biała Magia:))?

Dla  Fot. 2 również mam pomysł interpretacyjny, ale może spróbuje kto inny:)?
 

Wstałem dzisiaj o 4.oo. Miałem rozpocząć nowy tekst "Symbolika gotyckiej katedry na pdst. kościoła pw. Św. Jana Chrzciciela w Smogorzowie projektu Alexisa Langnera".  Smukła katedra ma wplyw na kształt smukłej czcionki gotyckiej, ale także na kanon modnego w średniowieczu ciała. Musi być ono szczupłe. Tak jak na obrazie Dirka Boutsa "Sprawiedliwość cesarza Ottona III". Tego cesarza, co to pojawił na zjeździe gnieźnieński w 1000 r. i u grobu św. Wojciecha.

Smukłe jak katedra gotycka ciało ludzkie wymagało nieludzkiej dyscypliny i katuszy, ale nie na chwałę Boga, lecz na chwałę chudego i kościstego ciała. Szukając fotografii Barbary Drapczyńskiej, natrafiłem najpierw na fabularyzowany  dokument o Baczyńskim pt.  "Dzień czwarty". Szukałem zdjęć aktorki wcielającej się w rolę Barbary Drapczyńskiej. Zagrała ją Katarzyna Kozak - też chuda i koścista. A potem zaraz przez przypadek na zapis w blogu "Lislisbethslander" pt. 158cm paradoksu/43,5kgHipokryzji :

http://www.photoblog.pl/lislisbethsalander/83932774/dzien-czwarty.html

Współczesna asceza dla kościstego ciała jest równie okrutna jak ta średniowieczna. Z tym, że ta pierwsza jest powszechnie potępiana. A co z tym drugim współczesnym średniowieczem -  dla ciała?

 

 

tu pojawia się pytanie - dlaczego ludzie potępiają.. to , tak ładnie nazwane, "współczesne średniowiecze".. czy nie lepiej jest pomóc? zrozumieć.. przeanalizować dokładnie... dopiero później uciec ewentualną krytykę..

 Witam

 Nie znam się na wspólczesnej sztuce, fotografii, tym bardziej malarstwie czy rzeźbie, które są kompletnie dla mnie nie zrozumiałe. Cenię prostotę i jasność przekazu. Oglądając obrazy wielkich mistrzów malarstawa XVI - XIXw. w Dreźnie, Lwowie czy Poznaniu dostrzegam coś czego brakuje mi dzisiaj, oglądając najczęściej w telewizji , współczesną sztukę, a mianowicie talentu. Talentu ludzi mieniących się artystami. Nie chcę nikogo obazić, tylko podobnie jak p. Joanna zadaje sobie pytania, w którym kierunku i czy wogóle znanym idzie wsółczesna nam sztuka, czy dzieła współczene będą podziwiane z tak wielką powagą jak te sprzed  np.dwustu lat? Czy dzisiejsi malarze potrafią tworzyć dzieła zapierające dech w piersi czy tylko takie przy których "cmokają z zachwytu" współcześni krytycy sztuki? Pytanie fundamentalne: dla kogo jest stworzony końcowy etap ciężkiej pracy malarza czy rzeźbiarza, dla wąskiego grona odbiorców, przeciętnego obywatela czy może dla Boga? 

 

 

Bicie rekordów smukłości i kościstości:) katedr kończyło się w średniowieczu często katastrofami budowlanymi. Najwyższa w Europie katedra w Beauvais (47 m – wysokość nawy głównej, liczona od posadzki do sklepienia -  taka hala o piętnastopiętrowym stropie; 151 m – wysokość wieży narożnej) zawaliła się dwukrotnie. Runęło to najwyższe w Europie i najsmuklejsze sklepienie z tą najwyższa wieżą. Nie inaczej może stać się z młoda kobietą, która w młodym wieku ściga się z wagą. Przyda się wobec tego więcej renesansowego ciała. I taka ta Twoja modelka jest. Ma ciałko, bo to nie tylko historia kilku kości. Dlatego dorobiłem jej ten renesansowy rodowód. Ona jest piękna, bo piękne są  średniowieczno-renansowe geny:)