Kalendarium budowy kościoła pw. Św. Jana Chrzciciela w Smogorzowie

Mimo wątpliwości - postanowiłem uporządkować początki neogotyckiego kościoła wg projektu Alexisa Langera w Smogorzowie.

10 lipca 1854 r. – między 22.00 a 23.00 pożar strawił „pierwszy wybudowany na Śląsku drewniany kościółek w Smogorzowie”. Według legendarnej tradycji ufundował go Mieszko I, a został on wybudowany z drzewa modrzewiowego.

9 lipca 1859 r. - położenie kamienia węgielnego i poświęcenie fundamentów kościoła neogotyckiego wg pierwszego projektu Alexisa Langera na starym placu kościelnym. Fundamenty świątyni mającej przykryć  „kryptę biskupów” i plac  spalonego kościoła poświęcił biskup Bernard Bogedain.

5 września 1859 r. – poświęcenie kamienia węgielnego pod budowę nowej świątyni neogotyckiej wg drugiego projektu Alexisa Langera na nowym placu kościelnym przez proboszcza Krzyżownik i byłego dziekana oraz proboszcza Rychtala, ks. Franciszka Hertla.

1860 r. – rozpoczęcie budowy nowego kościoła według projektu i pod nadzorem Alexisa Langera. Projekt obejmował nie tylko bryłę świątyni, ale również całe wyposażenie kościoła – polichromie, ołtarze, ławki, witraże.

25 października 1863 r. – konsekracja kościoła przez księcia  biskupa Henryka Foerstera i odprawienie w nim pierwszej mszy świętej.

Normal
0

21

false
false
false

PL
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

temat / lokalizacja

Dodano 1 komentarz

Legendarny drewniany kościół w Smogorzowie był jednak wykonany z drzewa modrzewiowego. Dopisek do przypisu szóstego „Bitte um milde Kreuzer zum Wideraufbauder ersten christlichen Kirche in Schlesien zu Schmograu, Kreis Namslau” (Prośby o łaskawą pomoc na odbudowę spalonego pierwszego chrześcijańskiego kościoła na Śląsku w Smogorzowie, powiat Namysłów) – ogłoszenia opublikowanego 20 lipca 1854 w numerze 333 „Breslauer Zeitung” rozjaśnia wątpliwości, bo niektóre przekazy sugerują, że kościół w Smogorzowie był wykonany z drzewa dębowego. Dzięki wydawnictwu „Namislavia” i tłumaczeniu Zygfryda Adamtza wiemy z tego przypisu, że sprzedawane powszechnie krzyże zapewniające dobre skonanie były przeważnie wykonane z drzewa modrzewiowego. Kiedy brakowało „świętego surowca modrzewiowego” ocalonego z pożaru starego smogorzowskiego kościółka do sporządzenia części „Sterbekreuzów” użyto również dębiny pochodzącej z belek progowych - tworzyły one pionową belkę tzw. „krzyża konania”, bo belka pozioma była jednak wykonana z modrzewia.

W pierwszym  zdarzeniu przyjąłem, że pożar mógł rozpocząć się wg „Kroniki miasta Namysłowa…” Liebicha o 22.00, a zakończył się wg ogłoszenia „Bitte um milde…” z „Breslauer Zeitung” o 23.00.

W drugim zdarzeniu – poświęceniu fundamentów niewybudowanej nigdy nowej świątyni na starym placu kościelnym przez biskupa Bernarda Bogedaina przyjąłem datę 9 lipca 1859, bo ona została wymieniona w bardzo znanym kazaniu proboszcza Franciszka Hertla z Krzyżownik z 5 września 1859 roku, które zostało wygłoszone po polsku w Smogorzowie przy okazji wmurowania kamienia węgielnego na nowym już placu kościelnym. Bardziej zaufałem temu przekazowi, choć kartonowa kronika z kruchty pod północną wielką wieżą podaje, że biskup Bogedain podwaliny nowej świątyni święcił 10 lipca  1859 roku.

Choć opracowania podają lata budowy neogotyckiego kościoła w Smogorzowie 1861-63, to jednak tarcza herbowa z inicjałami projektanta i datą  „A.L. 1860” oraz położenie drugiego kamienia węgielnego już we wrześniu 1859 r. sugerują,  że prace na budowie rozpoczęto w 1860 r. Rok 1860 może jednak być datą ukończenia projektu?